Wat te doen voor meer energie in teams?
20 juli 2019
Wat zorgt voor meer energie in teams, betere samenwerking, betere prestaties? Wat als vertragen misschien versnellen is?
Wat zorgt voor meer energie in teams, betere samenwerking, betere prestaties? Wat als vertragen misschien versnellen is?
In mijn zoektocht naar meer informatie rond teams, teamontwikkeling,.. ontdekte ik het onderzoek van Cees Van der Zwan. Hij deed ( 6 jaar !, met 90 teams) onderzoek naar energie in teams. Hoe de energie en samenwerking, prestaties verhogen?
Hierbij enkele van zijn bevindingen:
Tegenwoordig werken we meer en meer samen in teams, dit omdat de materies ingewikkelder, complexer zijn geworden waardoor samenwerken aangewezen is. Daarnaast is een team meer dan de som van de individuen en tot slot werken in een team is gewoon leuk.
Men stelt hogere eisen aan teams, gewoon goed presteren is niet goed genoeg. Een team moet zich ook steeds verbeteren en versnellen.
Maar in veel teams blijkt dat samenwerken niet zo evident is.
" Samenwerken in teams is vaak vallen en opstaan"
Er zijn verschillende vormen van energie, nl teams met veel energie, teams waar de energie futloos is, teams met een fantastische sfeer en teams met veel positieve energie.
Hoe kan je nu de energie van je team verhogen?
Energie kan doorheen de tijd veranderen door iets, dat iets het antwoord op de vraag. Wat te doen om energie te verhogen.
Uit het onderzoek van Van der Zwan bleek dat de energie na het onderzoek was toegenomen en dit volgens een bepaald patroon.
Volgens Van der Zwan kan dit door interventies en het absorberen van veranderingen in de omgeving.
Heel veel teams doen aan interventies (wat teams doen in de dagelijkse praktijk om te verbeteren) Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van interventies rond structuur en nieuwe systemen gaan en maar een klein deel rond leren en ontwikkelen. Interventies rond structuur en systemen worden opgelegd, weining keuze voor teams.
Door de interventies was er een daling van energie op te merken! Zo ook met veranderingen in de omgeving zowel binnen als buiten het team zorgen voor een daling van de energie.
Dus het energiepeil van teams verhoogt niet door interventies en de veranderingen in de omgeving. Er moet dus een derde factor zijn. Volgens Van der Zwan is dit de ingebouwde motor. Kleine aanpassingen op de werkvloer die er voor zorgen dat de energie toeneemt.
Van der Zwan concludeert dat mensen graag werken in energieke teams, dat men graag werkt aan energieke teams. Ze verhogen hun energie niet door interventies of door het absorberen van veranderingen maar door een ingebouwde motor.
Conclusie teams verbeteren en versnellen zelf maar ze hebben wel ruimte nodig om te kunnen vertragen, om voor zichzelf ruimte te creëren om te verbeteren en te versnellen.
Interessant toch?!
Heb jij graag meer informatie rond het samenwerken in teams, de ontwikkeling van teams neem dan zeker contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Zonnige groeten,
Ellen
Hoe promoot je work/life balance op de werkplek?
Maandag heb ik reeds deze vraag op jullie afgevuurd vandaag kunnen jullie in mijn blogpost 7 tips terugvinden om een goede work-life balance te stimuleren op de werkvloer.
Lees meer